Maandag : gesloten (tot 1 april)
Di t/m zo: 11.00 - 16:00 uur

2e kerstdag is het museum gesloten

Toegangsprijzen:
  • Volwassenen: 6,00
  • Kind tm 12 jaar: gratis (inclusief speurtocht met i-pad, voor 8-12 jaar)
  • Kind 13 t/m 18 jaar: 3,00
  • Museumkaart volwassenen en kinderen: gratis
  • Groepen va 10 personen: 4,00
  • Cultureel Jongeren Pas (CJP): 3,00
  • Combiticket: 3,00: bezoek 8 musea in de regio tegen aantrekkelijke korting (verkrijgbaar in het museum)

• Gedurende de Oorkonde tentoonstelling toeslag 3 Euro , uitsluitend voor volwassenen
Waar vindt u ons

Wijngaard 14
6017AG Thorn

info@museumthorn.com

• Thema's
  • Exposities
  • Collectie
  • Jeugd
  • Rondleidingen
  • Winkel
  • Museum info
  • HARRY V/D BOEL

Een ontmoeting met HARRY V/D BOEL

Het werk van de geprezen kunstenaar Harry van de Boel (1928-2015) is terug in zijn geboorteplaats Thorn. Deze verkooptentoonstelling toont een prachtige verzameling schilderijen uit verschillende periodes van zijn leven, waarbij de kenmerkende stijl van de kunstenaar als een rode draad door zijn oeuvre loopt. Bezoekers zijn in de gelegenheid om de getoonde werken te kopen.

Waarvan Akte! Oorkonden 950-1300

AANKONDIGING: WAARVAN AKTE! De oudste oorkonde van Nederland komt terug naar Thorn

Van 26 september tot en met 22 oktober as. vindt in Museum Thorn een bijzondere expositie plaats van een aantal van de oudste oorkonden van Limburg, opgesteld tussen 950 en 1300. Daaronder is zelfs de alleroudste oorkonde die in Nederland bewaard is gebleven!

In de oorkonden van Thorn trekt een bonte stoet van Duitse keizers en koningen, hertogen, graven, kapittelheren, abten, pastoors en andere lieden voorbij, die betrokken waren bij een overeenkomst of hierbij als getuige optraden. De oorkonden zijn op perkament vastgelegd in een soms schitterend en kunstzinnig schrift. Vaak zijn ze voorzien van indrukwekkende zegels van de betrokken partijen.

Van nieuwe wensen en aan het oude niet voorbij gaan

Van nieuwe wensen en aan het oude niet voorbij gaan - tot 3 sept 2023

AFGELOPEN: Museum Thorn werkt aan vernieuwing, maar is ook trots op het verleden en onderstreepte dat met een tentoonstelling waarin herinneringen werden opgehaald aan 30 jaar tentoonstellingen over de Thornse geschiedenis. Ook waren er voorwerpen uit het depot te zien die niet eerder getoond zijn.

Er waren archeologische vondsten te zien, schilderijen van kunstenaars die in Thorn hebben gewoond en foto's van bijzondere Thornse interieurs en nog veel meer.

A .....die! Ad Maas - t/m 12/6 2022

Van zaterdag 14 augustus 2021 t/m zondag 12 juni 2022 was in Museum Thorn de expositie A .....die! Ad Maas 1930 - 2013 te zien.

Veelzijdig kunstenaar Ad Maas woonde en werkte ruim 40 jaar in het Witte Stadje. Nu wordt hij geëerd met een tentoonstelling over zijn oeuvre, dat bestaat uit schilderijen, beelden, collages, tekeningen en teksten.

Het atelier van Ad Maas in de boerderij aan de Trippaardstraat 5, waar hij 40 jaar gewoond en gewerkt heeft, is overigens elke zaterdag en zondag van 11 tot 17 uur geopend voor publiek.

Ad Maas: een eigenzinnig kunstenaar

Als kunstenaar was Ad Maas, opgeleid aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht, een outsider. Niet in te delen bij enige groep of stroming werkte hij consequent aan een zeer authentiek en persoonlijk oeuvre. Hij maakte graag gebruik van eenvoudige, gevonden materialen zoals jute, kistjes, touw, drijfhout en glazen potten. Van elk voorwerp kon Ad wel een kunstwerk maken.

De handen van Ad Maas stonden nooit stil. Na een loopbaan als tekenleraar wijdde hij zich vanaf zijn 55ste geheel aan zijn vrije werk. Op het eerste gezicht speelt daarin zijn woonplaats Thorn geen grote rol. Maar wie goed kijkt, ziet wel dat overal water, maaskeien, meerpalen en paardebloempluisjes opduiken, die Ad Maas stevig verankeren in het Limburgse Maaslandschap, waar hij zelfs, een gelukkig toeval, zijn naam aan ontleent.

ANGELES NIETO “OOGST” t/m 08-2021

Expositie “OOGst”

Nu het corona virus ons dwingt om niet ver te reizen, kunnen wij de rijkdom van het lokale ontdekken. In de expositie “OOGst” ga je op avontuur in het gewone, ga je een druppel regen herontdekken, een steen, de boom op de hoek, het geluid van jouw stappen.

Ontdek het paradijs van de eenvoud

Ángeles Nieto, geboren in Madrid, (1963), woont en werkt al 15 jaar in Thorn. Zij volgde de opleiding aan de Academie Beeldende Kunsten van Maastricht, haar 2e opleiding na kunstgeschiedenis aan de “Universidad Complutense” in Madrid. Ze is een multidisciplinair artist, gebruikt verschillende technieken en benaderingen, is kunstenaar en illustrator.
 Ze werkte aan internationale projecten en exposities in galerieën, musea en beurzen in Duitsland, België, Spanje en Nederland. Als illustrator werkt ze voor klanten als de
Bijenkorf, NS, Philips, Orkesten van de Nederlandse Landmacht, KPN en NOB. Ook deelt ze haar kennis als gast docent in de Academie Beeldende Kunsten van Maastricht.
Haar werken zijn kleurrijk, vol met poëzie en humor, beïnvloed door haar Spaanse achtergrond. Ze creëren een wereld waar dieren en mensen vertellen over hun essenties,
 een persoonlijke visie over het leven en de ziel: dromen, licht, warmte en vrijheid. “Wij zijn stof van de sterren“.

Deze tentoonstelling liep van september 2020 tot augustus 2021.

Openingstijden:

maandag: gesloten (tot 1 april)
    di t/m zo: 11.00 - 16.00 uur

2e kerstdag is het museum gesloten

2024: Openingstijden feestdagen:
    Geopend met Pasen, Pinksteren en Koningsdag

Toegangsprijzen
    • Volwassenen: 6,00
    • Kind tm 12 jaar: gratis, inclusief speurtocht met i-pad (8-12 jaar)
    • Kind 13 t/m 18 jaar: 3,00
    • Museumkaart volwassenen en kinderen: gratis